Incaso Group Sp. z o. o. z siedzibą w Koszalinie jest Administratorem strony internetowej, z której aktualnie korzystasz (Witryna). Troszczymy się o Twój komfort i bezpieczeństwo w czasie jej użytkowania. Poniżej znajdziesz informacje o stosowanych przez Witrynę plikach cookies wraz z możliwością wyłączenia niektórych z nich.
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy
Na gruncie międzynarodowym
Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu odbywa się najczęściej na arenie międzynarodowej. Nielegalne przepływy środków mogą negatywnie wpływać m.in. na stabilność oraz bezpieczeństwo sektora finansowego, zagrażając zarówno rynkowi krajowemu, jak i międzynarodowemu.
To dlatego tak duże znaczenie dla osiąganych efektów ma współpraca między poszczególnymi krajami oraz wspólna koordynacja działań podejmowanych w zakresie AML.
W Polsce
Polska aktywnie włącza się w międzynarodowe (nie tylko unijne) inicjatywy mające na celu walkę z przestępczością mającą miejsce w obszarze AML. Między innymi bierze udział w pracach organizacji o nazwie FATF – Financial Action Task Force, czyli Grupie Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy.
Organem administracji rządowej właściwym w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest w Polsce Generalny Inspektor Informacji Finansowej.
Instytucje obowiązane
Instytucje obowiązane to przedsiębiorcy, firmy oraz inne podmioty (nie tylko z sektora finansowego), które są zobligowane do wykonywania kontroli podmiotów i analiz transakcji oraz do przekazywania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej informacji o transakcjach ponadprogowych i zawiadomień o transakcjach podejrzanych. Są to między innymi:
Lombardy
Biegli rewidenci, doradcy podatkowi
Biura rachunkowe
Przedsiębiorcy
Fundusze inwestycyjne
Banki, Instytucje finansowe
Instytucje pieniądza elektronicznego
Stowarzyszenia i fundacje
Kantory wymiany walut
Portale i domy aukcyjne
Bukmacherzy
Zawody prawnicze
Biura Usług Płatniczych
Krajowe Instytucje Płatnicze
Towarzystwa ubezpieczeniowe, Pośrednicy ubezpieczeniowi
Pośrednicy w sprzedaży nieruchomości
Obowiązki instytucji obowiązanych
Coraz większa grupa przedsiębiorców, firm i instytucji jest zobowiązana do wdrożenia obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy. Również wymogów ustawowych jest coraz więcej, a przy tym dotyczą one bardzo wielu obszarów funkcjonowania. Do kluczowych obowiązków nałożonych na instytucje obowiązane przez ustawodawcę należą:
Szkolenia okresowe
Celem szkolenia AML jest zapewnienie, że osoby zarządzające oraz pracownicy firm znają najważniejsze zagadnienia związane z praniem pieniędzy, potrafią rozpoznać transakcje podejrzane i wiedzą, jak powinni zachować się w sytuacji nietypowej z punktu widzenia AML.
Procedura wewnętrzna
Procedura AML powinna być dostosowana do specyfiki firmy. Musi zawierać szczegółowe zapisy na temat działań podejmowanych przez firmę w celu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Materiały tego rodzaju są ważną częścią podstawowej dokumentacji firmowej.
Analiza transakcji
Na system rejestrowania transakcji składa się np. analiza klientów, tworzenie profili klientów, gromadzenie danych o klientach oraz transakcjach, wykrywanie transakcji ponadprogowych i podejrzanych, stosowanie list sankcyjnych, a także generowanie informacji i zawiadomień do GIIF.
Ocena ryzyka
Instytucje obowiązane muszą przygotować dokument oceny ryzyka AML, a następnie dokonywać jego aktualizacji nie rzadziej niż raz na 2 lata albo przy każdym wystąpieniu zmian, które w istotny sposób wpływają na podwyższenie ryzyka w instytucji obowiązanej lub podjęte przez instytucję obowiązaną działania są nieskuteczne.
Instytucje kontrolujące
Państwowym organem powołanym w Polsce w celu dokonywania analizy i kontroli działań z obszaru AML jest Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF). To właśnie do GIIF instytucje obowiązane muszą przekazywać swoje raporty związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy.
By zwiększyć efektywność walki z przestępczością finansową, współpracę z GIIF podejmują także tzw. jednostki współpracujące. Są to organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne państwowe jednostki organizacyjne, Naczelnicy Urzędów Celno-Skarbowych, Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa, Narodowy Bank Polski (NBP), Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), Najwyższa Izba Kontroli (NIK).
Kary i sankcje związane z AML
Kary za brak wypełnionych obowiązków ustawowych mogą być bardzo dotkliwe. Kary finansowe mogą sięgać nawet 5 mln euro lub 10% obrotu wykazanego z poprzedniego roku.
Kary mogą zostać nałożone na instytucje obowiązane, podmioty działające w formie spółek, osoby prowadzące działalność polegającą na tworzeniu spółek, a także na członków zarządu w spółkach, którzy zostali wskazani jako osoby odpowiedzialne za wykonanie obowiązków ustawowych.
Kary administracyjne
Karą administracyjną jest m.in. kara pieniężna, nakaz zaprzestania działań naruszających prawo, publikacja informacji o naruszeniu na stronie BIP, cofnięcie koncesji lub zezwolenia, wykreślenie z rejestru działalności regulowanej.
Sankcje karne
Ustawodawca włącza do sankcji karnych grożących za naruszenia w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zarówno karę grzywny, jak i karę pozbawienia wolności.
Wypełnij obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy
Skorzystaj z kompleksowego, zautomatyzowanego systemu iAML
Zamów bezpłatną konsultację i ofertę